W piątek, 26 kwietnia odbyło się, zorganizowane przez Akademię Sprawiedliwych – Polskie Towarzystwo Naukowe oraz Muzeum Ulmów, spotkanie z ks. kard. Grzegorzem Rysiem, arcybiskupem łódzkim. Współorganizatorem wydarzenia był Uniwersytet Papieski im. Jana Pawła II. Pierwsza, otwarta jego część – wykład kardynała, miała miejsce w sali Międzynarodowego Centrum Kultury przy Rynku w Krakowie.
Spotkanie prowadził ks. prof. Łukasz Kamykowski, teolog i znawca problematyki żydowskiej i judaizmu. Było zatytułowane „Dialog Kościoła z judaizmem. … bo dary łaski i wezwanie Boże są nieodwołalne (Rz 11, 29)”. Prelegent bardzo wyraźnie nawiązał do podtytułu wykładu podkreślając, że „nieodwołalność” oznacza także to, iż żydzi po przyjściu Chrystusa nie przestali być narodem wybranym i takie jest nauczanie Soboru Watykańskiego II. Jak stwierdzi kardynał Ryś, reforma w postrzeganiu judaizmu praktycznie jeszcze się od czasów soborowych nie zaczęła i ciągle jest zadaniem do wykonania. Nieodwołalność wybrania żydów ciągle pozostaje wyzwaniem dla Kościoła katolickiego.
Prelegent odniósł się też do kwestii bieżących, przede wszystkim – wojny w Gazie. Oparł się na obecnym nauczaniu Kościoła (w dokumencie Dignitas infiniti), które głosi przede wszystkim potępienie wszelkiej wojny i odmowę legitymizowania jej na jakimkolwiek gruncie.
Kardynał Ryś przedstawił i uzasadnił jednoznaczną tezę, że kulminacyjnym momentem historii żydów po Jezusie była ich Zagłada i nie dokonałaby się ona, gdyby nie poprzedziły jej wieki chrześcijańskiego antysemityzmu.
W swoim wystąpieniu prelegent przedstawił zmianę w postrzeganiu żydów, która dokonuje się w Kościele od czasów Soboru Watykańskiego II. Wskazał, że obecnie, w nauczaniu papieża Franciszka (szczególne w dokumencie Evangelii gaudium) dialog Kościoła z judaizmem nie jest postrzegany jako dialog międzyreligijny, ale jako dialog „w rodzinie”. Jego formuła – zastrzegł kardynał – jest ciągle poszukiwana. Wskazał, że próba ujęcia poprzez uznanie żydów za „starszych braci w wierze” chrześcijan nie została w pełni zaakceptowana przez papieża Benedykta XVI, który dostrzegał, że konotacje biblijne związane z figurą „starszego brata” są raczej negatywne.
Kardynał Grzegorz Ryś od lat zaangażowany jest w tworzenie dialogu między Kościołem katolickim a judaizmem. Organizuje i inspiruje np. doroczne Dni Judaizmu w Kościele i jest autorem książek poświęconych problematyce stosunków katolicko-żydowskich.
Po spotkaniu prelegent odpowiedział na pytania uczestników, a następnie wziął udział w odrębnym spotkaniu – seminarium Akademii Sprawiedliwych, prowadzonym przez prof. Tomasza Gąsowskiego.
Fot.: Andrzej Głuc